14. januar 2018

Min lille have













Det gamle fotografiet av huset i Lillesand er tatt før krigen en gang. Min oldemor hadde et uthus og høner og sikkert en liten grønnsakshave. Eføyen som henger på trappen er der fortsatt. En eføy kan bli svært gammel ( mange hundre år ) Det er fint å ta vare på gamle planter i en ny hageplan.

Fra 1950 ble gamle vinduer i huset byttet ut. Og det gamle, rødmalte uthuset ble revet. Innlagt vann og toalett var forbedringer. Den lille hagen bak huset hadde små trapper opp til knatter og fjell. Dette ble nå dekket av jord som ble rammet inn av typiske murer for 1950 tallet. Slik var hagen da vi overtok huset i 1999.




Det er fristende å sette i gang med haven. Men huset måtte proriteres. De første årene nøyde jeg meg med å slå plenen og legge planer. En hageplan er et fint utgangspunkt og gir litt oversikt og struktur. Men når man går i hagen ser man alt på en annen måte. Stadig flytter jeg planter og oppdager nye muligheter.

Jeg ønsket meg en frodig have. Derfor har vi plantet flere frukttrær og busker for skape rom og hindre innsyn. Gressplenen ble byttet ut med en bakgård. Dette var også viktig for å skape luft og drenering rundt huset.

Min filosofi er at haven skal få frem det beste i et hus. Derfor lar jeg roser klatre over en sprekk i veggen, eføy og hortensia får klatre opp kalde murvegger og vivendelen snor seg rundt balkongen som ble bygget på 1980 tallet. Bar jord vokser lynrask derfor har jeg valgt å plante tett og dekke jord med grønt. Mangfoldet gjør plantene mer motstandsdyktige.







På Læsø i Danmark har vi en liten sommerstue. "Lykkefund" ligger på sandgrunn. Havens eneste stolthet var et stort kastanjetre. Ellers har vi måtte gjøre mye fra grunnen. Busker, roser, planter og nye frukttrær er nettopp plantet. Det er en spennende prosess å skape et miljø rundt stuen. Planter må velges nøye utifra hardførhet. På Læsø er det både havluft, salt og sand.

Jeg har gjordt mange feilgrep. Den vanligste er å kjøpe planter fra hagesenteret og sette dem på feil sted. Jeg har også plantet altfor tett, slurvet med vanning, gjødsling eller rett og slett flyttet plantene altfor mange ganger. Likevel hender det at det klaffer!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.