25. september 2017

Innvintring av bikuber

Stokkrosen blomstrer sist
Med et varmere klima, har det blitt vanskeligere å vintre inn biene etter boka. Høsten er likevel her med mindre lys. Selv om temperaturene på dagtid og kveld ennå er over ti grader.

Jeg har notert tidligere, og vil fremover, la en halvkasse honning stå på hver kube fram til 15 september. Først da får kubene forkassene på.

Jeg forer i to omganger med en oppskrift jeg har hentet fra biodynamisk birøkt. Uka før jeg planlegger å ta av den siste skattkassen, blander jeg sammen en liter honning med 3 kg sukker. Dette rekker til tre posjoner ( altså mine tre kuber )

Til en kube:
  • 5 liter vann kokes opp
  • Rør inn 6 kg sukker
  • Legg i tre teposer med kamillete
  • Rør inn en teskje salt og til slutt røres inn en porsjon sukker / honning


Biene trekker dette foret fort ned.
Etter et par dager rører jeg sammen en ny honning/ sukker porsjon.
Vent gjerne en uke fra første foring til neste slik at biene får en mulighet til å tørke foret ned.
Innvintring i september

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.