14. mars 2016

Skifte av bunnbrett og renselsflukt


I går skiftet jeg bunnbrett på bikubene. Er man to går denne jobben lett. En løfter, mens den andre skifter brett. Verre var det å åpne kuben for å legge på plast og en hjemmelaget apifonda kake. I begge kubene var det mange bier på topplokket og dessverre havnet flere utenfor kuben. Går det ann å gjøre dette på en annen måte til neste år?

Oppskrift på hjemmelaget apifonda:

1 del honning fra egen bigård røres sammen med 3 deler melis.
Honningen ble varmet opp i vannbad til den ble flytende. Melis røres inn i honning til en tykk kake. Legges gjerne i kjøleskapet en tid ( noen dager gjerne noen uker ) før bruk,

Apifondaen la jeg på et stykke papir med papiret vendt ned mot dronninggitteret. Over dette la jeg plastikk som skal gi litt mer fuktighet i kuben. Forkassen vendte jeg med forrommet opp, slik at biene får rom til å gå over dronninggitteret og hente apifondaen. Til slutt la jeg tilbake vinterens isolasjonsplater. Jeg valgte å bruke en tynn treplate i stedet for diagnosebrettet i aluminium i bunnen av kuben. Treplaten luner litt mer.

Variasjoner og vekt på kubene noterer jeg i min birøkterdagbok. Da har jeg bedre kontroll og kan sammenligne notatene og kanskje bli en klokere birøkter.

Ellers har snøklokkene begynt å blomstre og skjærene plukker kvist fra kvisthaugen. Et godt vårtegn!

* Rettelse
Det blir - utover jakofon kubene - ikke brukt plast mer som topppakning. Plast skal sørge for at kubene holder på fuktighet. Vann er viktig i vårutviklingen. Sørg heller for at biene har vann i nærheten av kubene.

Hjemmelaget apifonda kake legger jeg bare inn i kuber som viser tegn på at de har for lite reserver og mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.