23. april 2020

Gråpæren med rekordmye blomsterknopper i april.
I høst, etter at frukten var plukket, gikk jeg over frukttrærne i hagen for å gi dem en liten beskjæring.

Beskjæring av frukttrær, har aldri vært noe jeg har prioritert, men nå hadde jeg lyst til å prøve og se om det kunne gi litt resultater i form av mer blomstring og frukt neste vår.

Jeg fant en enkel, lettfatlig bok om temaet på biblioteket skrevet av Lars- Eric Samuelsson ( som jeg egentlig vil anbefale at man får tak før man selv setter i gang ). Men med noen av de grunnleggende  rådene i bakhodet, gikk jeg til verks:

Når kan fruktrærne beskjæres?
Unge frukttrær kan beskjæres når den verste vinterkulden er over.
Eldre trær kan beskjæres fra bladfall om høsten til knoppen springer ut neste vår.
Plomme, morell og kirsebærtrær skal beskjæres tidlig på høsten for å redusere faren for gummiflod.


Prinsipp for beskjæring av unge trær:

  • Skal ha minst tre godt utviklete hovedgrener - og et godt utviklet toppskudd. 
  • Beskjær/forkort hovedgrenene/toppskuddet - gjerne med 30 - 40 cm. 
  • Skjær over en utvendt knopp
  • Toppskuddet skal være 15-20 cm høyere enn den øverste grenen.
  • Neste år - beskjær ledeskudd og sideskudd. Alle sideskudd som er lengre enn 10 cm skjæres tilbake over en frisk knopp ( sporebeskjæring ) 


Prinsipp for beskjæring av gamle trær:

  • Mange eldre trær er så høye at man ikke rekker opp til frukten. Derfor handler beskjæringen ofte om å reduseres høyden ved å fjerne hele grener. For at inngrepet ikke skal bli for stort fordeler man beskjæringen over to eller tre år.
  • Kapp aldri av midt på stammen
  • Kapp alltid av ved en sidegren
  • Fjern opprette grener
  • Sett aldri igjen "tapper" Sag alltid inntil stammen.
  • Grener som vokser inn mot kronen - klippes helt bort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.