2. juli 2015

Avlegger






Forrige ukes røkt ble litt mer omstendelig enn det som var planen. Dronningen i kuben hadde bestemt seg for å bygge nødceller. Og jeg som hadde forventet meg et stille skifte.* Larven som falt ut av kuben var bare en drone.

Sverming er noe man ikke ønsker. Tiden for å lage en avlegger var kommet.

En nødcelle ble flyttet over sammen med tre tavler med yngel og en tavle med honning og en fortavle. Fire pakkvegger ble satt bak og en kvist fra kirsebærtreet ble satt inn i flyhullet for å hindre "røving"

Så kom beskjeden om at jeg likevel kunne vente en ferdig parret avlsdronning. En rask telefon til fadderen i birøkterlaget og så satt jeg med en ny plan. Nødcellen i avleggeren ble fjernet, en ny yngeltavle ( mest forseglet yngel ) ble flyttet over fra kuben til avleggeren. *

Så nå venter jeg på dronning. Og i mellomtiden har jeg begynt å bekymre meg for innføringen av dronningen. Det kan gå bra. Men biene kan også avvise henne.

Rettelse:
Det finnes tre typer dronningceller - sverm, stille eller nødceller. Nødceller oppstår når dronningen er borte. I dette tilfelle var det snakk om svermceller.

Når man oppdager svermceller må birøkteren avgjøre tiltak. Jeg pleier å lete opp dronningen og sette hele yngelrommet på en ny kubekrakk. Den gamle dronningen får stå på den gamle plassen med tavlen hun går på. Resten av yngelrommet blir fylt opp med nye tomme bygge/utbygde tavler. Hun beholder alle trekkbiene.

Avleggeren får ny plass i bigården, innskrenket flyhull og sukkervann i et forkar ved siden av ni tavler inn. Birøkteren må da avgjøre om biene skal lage nødceller eller om det skal føres inn en ny dronning.

Anbefalt litteratur: Grunnleggende miljøfaktorer for praktisk birøkt/ Birgit Gjerden Svendsen

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.