5. mai 2016

Byggeramme

Onsdag 4 mai var det på tide med ny røkt.
Jeg følger noen råd som Norges birøkterlag har lagt ut på sine sider. Ove Røksholts opplegg har til nå passet bra med situasjonen i kubene.

Da jeg åpnet kassene så jeg at begge bifolkene hadde bistyrke mot 8 kanskje 9. Det er ikke lett som fersk birøkter å vurdere. Men jeg valgte å sette på en halv skattkasse og la et avispapir mellom, slik at biene selv kunne velge når de ville ta skattkassen i bruk. Været spiller også på lag. Det er meldt sol og varmt vær i nesten en uke fremover. Løvetannen og frukttrærne blomstrer i Lillesand.

Samtidig med første skattkasse satte jeg ned en byggeramme, også kalt droneramme. Byggerammen er en tom tavle uten tråder og voks* Jeg har fått en snekker til å sette inn tre lister.

Byggerammen, kan både brukes som et "svermbarometer" Bygger biene droneceller så er alt ok, Bygger de ikke i rammen idet hele tatt, er det fare på ferde. Da må alle tavlene sjekkes for dronningceller. Bygger de celler til arbeiderne er det et tegn på at de ikke vil sverme, og man kan ta ut byggerammen og erstatte den med en vanlig tavle. Rammen blir satt ned som tredje list bakfra i kuben, helt inntil yngelleie.

Etter en uke skal jeg fjerne voksen som biene har bygget i inntil to av de tre inndelingene. Uken etter fjerner jeg den nyeste voksen. Den tredje uka fjerner man det delen man ikke har rørt, og som inneholder den eldste voksen med yngel som snart skal krype. Etter dette fjerner man så den eldste voksen hver uke. Dette gjør jeg i mai måned og helt fram til det blir for tungt å løfte på skattkasssene.


* Rettelse:
Erfaringen er grei men man blir etterhvert lei av å skjære vekk frisk yngel. Tanker om at dronene også har en funksjon i bifolket melder seg også. Så dronetavlen blir ikke brukt i denne birøkten mer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.