22. mai 2016

Stille skifte

Dronebygg er skjært ut fra dronerammene
Mine to bikuber har hatt nesten lik og en jevn utvikling i mai. Som svermhindringsmetode hadde valget falt på Ragnar Frisch metode.

Begge kubene fikk et nytt yngelrom, men da dagen for å skifte rundt på kassene kom, fikk jeg en liten utfordring.

Da jeg åpnet den eldste kuben, så jeg at biene hadde sluttet å bygge i dronerammen og her fant jeg også en dronninglarve som badet i dronninggele!

Her måtte radikale grep til.

Det gamle yngelrommet havnet på toppen av et Snelgrovebrett.
*Her håpet jeg at jeg at jeg hadde fått med dronningen ( for hun var ikke å finne )  Yngelrommet ble delt slik at seks rammer med yngel gikk ned i det nye yngelrommet, mens yngelrommet over Snelgrovebrettet fikk seks nye rammer med byggevoks. Jeg ristet i tillegg fire rammer med bier foran kuben og håpet at jeg hadde stanset svermelysten.

I tillegg sørget jeg for foring med sukkervann i en forramme, for yngelrommet med den gamle dronningen ville snart miste alle trekkbier. Trekkbiene ville jo automatisk søke ned til det nye yngelrommet.

Etter et par dager inspiserte jeg yngelrommet over Snelgrovebrettet og fattet ny mistanke.
Her var ingen dronning! Derfor bestemte meg  for å røkte tidlig neste dag ( rundt halvti på formidagen når dronningen er aktiv i kuben ).

Voila! Vi har hatt et stille skifte i kuben. Her gikk en ny, ung og umerket dronning. Hun ble raskt sendt opp til avleggeren.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan avle ny dronning i yngelrommet nede. Og jeg kan slå sammen yngelrommene og la dronningen leve til høsten, men da må jeg ta den svermelystne dronningen. Ny dronning er uansett bestilt.

* Rettelse:
Radikale inngrep bør man unngå. Sett heller yngelrommet på en ny kubekrakk og la dronningen bli igjen med trekkbiene. Se mer under innlegg "Avlegger" her 

Frischs metode er valgt som svermhindringsmetode i mai 

Bie på kirsebærtreet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.